Dag 1 - Reisverslag uit Jämsä, Finland van DNAFinland - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Jämsä, Finland van DNAFinland - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Aike

30 Januari 2014 | Finland, Jämsä

30 Januari.
Vanmorgen vroeg zijn we om 3 uur opgestaan om op tijd voor het vliegtuig op schiphol te zijn. De reis naar schiphol duurde een uur. Toen we daar aan kwamen hebben we samen met mijn schoonzus en beide ouders nog wat gegeten en gedronken. Om half 6 hebben we afscheid genomen, dit was niet fijn omdat we wisten dat we ze 10 weken niet zouden zien. We mochten doorlopen naar de douane ondanks mijn tas 1,5 kg te zwaar was. Eenmaal bij de douane moesten we nog het een en ander weggooien uit onze handbagage.

Om half 7 ging dan eindelijk onze vlucht naar kopenhagen. Hier hadden we niet lang de tijd om te kijken omdat onze vlucht wat later was geland. We moesten om 9.15 aan de andere kant van het vliegveld zijn. De vlucht naar Helsinki duurde 1,5u. Wij dachten dat het 2,5u duurde, maar de tijd staat vanzelf een uur verder in Finland. We hebben hele mooie foto's gemaakt vanuit de lucht, maar die krijg ik helaas niet op de computer.

Het was hier gister ongeveer 10 graden kouder dan in Nederland, dit alleen nog maar in Helsinki. De luchtvochtigheid hier is heel anders. Het voelt alsof het -1 is met veel wind in Nederland.

Nadat we onze koffer hadden zijn we met de bus naar Tikkurila gegaan. De buschauffeur wist niet waar we heen moesten totdat we de plaatsnaam lieten zien op de treinkaartjes. Hij hield nog een praatje en vertelde ons waar we der uit moesten stappen. Dit was gelijk een heel positief beeld. Iedereen wilt ons meteen helpen. Na de bus stapten we op de trein voor nog een reis van 2,5 uur naar Jämsä met overstap. Eenmaal in Jämsä werden we opgewacht door twee mensen van de Campus.

Een van hun kon niet goed engels, daardoor spraken we veel met degene die wel goed engels kon. Eenmaal aangekomen hebben we formulieren ingevuld voor een kamer op de Campus. Tevens hebben we de regels van het campus gehad. We mogen oa. geen alcohol drinken, niet roken en er is een avondklok. Van 22.00 tot 6.00 moet het stil zijn.

De kamer zit in een huisje voor 8 personen. Met 8 personen delen we de keuken, (de woonkamer is er eigenlijk niet) en 2 wc's en 2 badkamers. Ik slaap samen met Dominique op 1 kamer, hier staan 2 bedden en 2 bureau's en een paar kasten. De deur valt in het slot als je hem dicht doet. Dit was ons niet verteld, dus we hadden onszelf buitengesloten. We hadden nummers gehad van de mensen die de huisjes beheren, maar die lagen in de kamer. Dominique is hulp gaan vragen bij twee meiden die boven ons wonen. (2 russische meisjes die niet goed engels kunnen, maar eentje probeert het wel zoveel mogelijk.) Hierna kwamen de beheerders van het huisje om onze kamer van het slot te halen.

We kregen ook te horen dat de school geen avondeten verzorgt, dus brachten de beheerders van de huisjes ons nog naar de winkel zodat wij dit zelf konden halen. 's Avonds na het gebeuren met de sleutels hebben we nog een rondleiding gehad op de school. Dit is geen grote school, maar we mochten gebruik maken van alles. Ze hebben bijv. een sauna, wasmachine, sportzaal etc.

We hebben na de rondleiding nog even een film gekeken en om 22.00 gingen we wel echt naar bed.

Tevens hadden we geen internet, vandaar dat we nu pas wat neerzetten.

Groetjes uit Finland