Dag 29 - Reisverslag uit Jämsä, Finland van DNAFinland - WaarBenJij.nu Dag 29 - Reisverslag uit Jämsä, Finland van DNAFinland - WaarBenJij.nu

Dag 29

Door: Aike

28 Februari 2014 | Finland, Jämsä

Hoi!

Vandaag zijn we weer naar stage geweest.

Ik heb vandaag een rondje gelopen met de clienten. Daarna hebben we geluncht ( een soort soep ). Daarna heb ik de clienten geholpen met schilderen en plaatjes knippen. Om 2u mochten we alweer gaan.

Dominique is een nieuw weefproject begonnen.

Om 2u zijn we naar de bakker gegaan verderop in de straat. Daar hebben we het een en ander gekocht. Vervolgens zijn we naar een andere winkel gegaan die op de route was. Daarna zijn we naar nog een andere winkel geweest. De tassen waren veel te zwaar om te tillen.

Toen we eenmaal om 5u aankwamen in het huisje hebben we alles op geruimd, gewassen en hebben we gegeten.

Wat we morgen gaan doen is nog onduidelijk.

Groetjes van hier!

• 01 Maart 2014 - 09:14

Chris:

Hi Jongedames
    Zo te zien amuseren jullie je wel. Het ziet er alleen afgrijselijk koud uit. Ik ben blij dat wij de winter dit jaar zo'n beetje overslaan. Het is hier wonderlijk zacht weer.
    Afgelopen week vakantie en dan kom je eens toe aan dit soort dingen. Leuk om te lezen.
    Ik vraag me wel af hoe dat nu gaat; contact maken met Finnen? Spreekt men Engels? Met handen en voeten? Hoe koud is het daar? Hebben jullie de goeie kleren of hebben jullie nog van alles moeten komen. Hoe slaap je daar? 's Nachts zal het helemaal wel verschrikkelijk koud zijn. Blijft het erg lang donker overdag?
    Hoe is het om van huis weg te zijn? Je moet het gezellig zien te houden met elkara, lukt dat een beetje?
    Is een biertje daar net zo duur als in Zweden?
    Pikken jullie iets op van de taal? Lijkt me waanzinnig moeilijk. Veel te vragen dus.
    Veel plezier
    Chris

• 04 Maart 2014 - 17:09

Hoi!
    Het contact met de finnen gaat eigenlijk wel makkelijk, maar dat komt ook grotendeels omdat we buitenlanders zijn. Mensen spreken wel engels, maar ze zijn er heel verlegen in en doen het liever niet. Daarom gebruiken we veel handen en voeten werk maar we komen er wel uit.
    Het is veel warmer dan het moet zijn. (Het moet -30 zijn en het is gem. 0 graden) Hierdoor hebben we ook geen kleren bij hoeven kopen. Het blijft echter wel lang donker, ik weet niet precies hoe lang het licht is..
    We slapen in een studentenhuis met 8 personen. We hoeven ook geen extra kleren ofzo aan, gezien de temperatuur. Juist omdat we het gezellig hebben met elkaar, hebben we er veel minder moeite mee om zolang van huis weg te zijn. Tevens helpt het dat we prepaid internet hebben zodat we contact kunnen houden.
    We weten niet hoe duur een biertje kost bij het uitgaan, het is verboden om alcohol te nuttigen of te hebben genuttigd als we slapen in het studentenhuis. (ivm met de minderjarige) maar wat we in de winkel hebben gezien, is het wel veel duurder dan in nederland.
    Van de taal pikken we maar een klein beetje op, dit komt omdat ze gem. 3 woorden in het fins hebben voor 1 woord in het nederlands. Toch kennen we wel al een aantal woorden.
    Leuk om van u gehoord te hebben!

Groetjes Dominique en Aike