Dag 54 & 55 - Reisverslag uit Jämsä, Finland van DNAFinland - WaarBenJij.nu Dag 54 & 55 - Reisverslag uit Jämsä, Finland van DNAFinland - WaarBenJij.nu

Dag 54 & 55

Door: Aike

26 Maart 2014 | Finland, Jämsä

Hoi!

Gister moesten we naar school. Eenmaal daar aangekomen werden we voor de tweede keer niet opgehaald. Dus zijn we weer terug gegaan naar het huisje. In de avond hebben we alleen nog een les Zumba gevolgd en dat was het voor die dag.

Vandaag zijn we naar stage geweest. Dominique is begonnen op de afdeling waar gebarentaal gebruikt wordt en ik op de houtafdeling.
Dominique heeft een rondje gelopen en gevingerverft en ik heb een rondje gelopen en kaartjes geplakt samen met een cliënt.

Om 2u zijn we naar een andere werkplaats gegaan om daar te kijken. Dit was erg leuk om te zien. Het was eigenlijk een gewoon huis waar ze leren om dingen te doen die ze in het dagelijks leven nodig hebben.

Hierna zijn we naar een woning geweest van mensen met een beperking. Sommige hadden een eigen voordeur en anderen niet. (Dit zat niet in het oude gedeelte) Hier staat maar 1 begeleiding op de groep van 8 man. 6 man hiervan werken bij Avitus. De clienten kunnen gaan en staan waar ze zelf willen. Toch doen ze ook vaak uitstapjes.

Hierna zijn we naar een andere woning gegaan waar oudere mensen met een beperking wonen. Hier woonden ook 8 man. 2 ervan konden wij van avitus. Ook dit was een gewoon huis en ze hadden maar 1 begeleider. De begeleidster zelf woont boven het gebouw.

Ieder huis etc hier heeft een eigen sauna waarvan de mensen op bepaalde dagen gebruik van konden maken.

Hierna zijn we boodschappen gaan doen en hebben we gewassen. De rest van de avond hebben we rustig aan gedaan.

Fijne avond!

• 26 Maart 2014 - 21:31

Opa En Oma Wijbenga:

Hallo meiden.
    Wat wij zo van jullie lezen (en dat is alles) hebben jullie het wel naar jullie zin he.
    EEn beetje rondreizen en een beetje schoollessen zo lezen wij het hier dat bevalt jullie wel he!!!
    HEBBEN JULLIE NOG STEEDS GEEN HEIMWEE NAAR OUDERS?
    Ik zou het niet hebben met alles wat jullie te zien krijgen.
    Het is al met al een hele belevenis he.
    Wij wensen jullie nog veel leergenot en veel plezier in alle dingen.

Groetjes van opa en oma

• 28 Maart 2014 - 18:59

Aike:

Hoi Opa&Oma!

Ja we hebben het erg naar onze zin.. vanavond gaan we met de trein naar levi (lapland).
    We doen eigenlijk teveel om veel te missen uit nederland.

Dankuwel!

We proberen zoveel mogelijk te vertellen.. maar dat schiet er soms een beetje bij in..

Groetjes van hier!